Kontakt

julmysigt@gmail.com

söndag 30 november 2014

Julbord Häringe Slott = mums =D



I fredags var det dags för årets första julbord och det speciella med det här julbordet var att jag och min man skulle övernatta också.

Valet föll Häringe Slott som ligger ut mot Nynäshamn.



Vi kom dit vid 18 tiden då trafiken var rena kaoset så resan tog oss 1½ timme...
Det var mysigt att åka på dom mörka vägarna för att sedan hitta den stora grinden som leder till slottet.
Slottet och alla byggnader runt omkring var jättefina och det var stämningsfullt i mörkret.

Checkade in och fick ett jättemysigt rum i en av flyglarna, rummen är en blandning på traditionellt samt modern inredning.
Bland annat hittade vi badkaret mitt i rummet.

En favorit var dom djupa fönstren, kunde lätt hoppa upp hela jag och sitta i fönstret med raka ben, tänk att ha så hemma oj vad jag skulle pynta då.




Sen var det dags för julbordet som var inne i slottet.
Gammalt och mysigt kan man summera slottet, mycket fint som finns bevarat från åren som slottet har funnits.

Det jag gillade med julbordet var att det fanns flera olika rum som man satt och åt i, rummet vi satt i var vi 6 stycken i.
Tack vare att alla var så uppdelade så blev det lugn och ro när man åt, annars brukar jag tycka att det blir jobbigt när det är stora ytor med mycket folk och det blir högljutt.

Då blev det dags att hugga in på den första delen av julbordet, kallskuret och sill bland annat.
Högg in på allt kallskuret då jag inte äter fisk, det blev julskinka, rökt hjort mm.
Kan ju ärligt säga att jag gillar inte julskinka men av ren vana så brukar jag smaka en skiva varje gång jag är på ett julbord.
Tur att jag gjorde det, aldrig ätit så god julskinka gick och tog om flera gånger av allt det kallskurna då det var supergott!

Det var så skönt att sitta och äta i lugn och ro och kunna prata med min man utan att behöva skrika till varandra.
Vi tog god tid på oss.
Sen hoppade vi vidare till den varma maten.
Plockade på mig prinskorv,köttbullar, revbensspjäll mm.
Och det var lika gott som det andra, tog om här också.

Jag brukar alltid sikta in mig på godisbordet och inte äta för mycket innan, men den här gången hade jag ju redan ätit så mycket så det var med ångest jag gick till godisbordet.
Ville ju äta allt men magen sa nej, så plockade på mig lite favoriter då det fanns väldigt mycket att välja på.
Blev lite mintkyssar, morotskaka, klenäter, struvor mm.


Efter att vi hade allt detta rullade vi till vårt rum för att slappa och titta på film.
Jag tog en varm dusch innan jag svepte in mig i badrocken och sen kröp jag ner i sängen och kollade på Batman filmen.

Vi är extremt nöjda med det här julbordet och boendet och skulle mer än gärna åka hit igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar