Kontakt

julmysigt@gmail.com

fredag 21 november 2014

Vad händer med Lucia?

Ja vad händer egentligen med Lucia?
Nu kan man läsa lite här och var att Lucia är en tradition på väg bort...tydligen vill inga vara med i Luciatågen.
Det pratas om att valet av Lucia är för likt skönhetstävlingar och hetsar att man ska vara vacker för att kunna vara Lucia.

Hur tråkigt är inte det här, traditioner som försvinner är ju inge bra.
Lucia firande är ju en del av vår historia.

Har sett att många dagis och skolor har slutat med Lucia, enklare för skolan och dagis.
Sen skyller dom på att alla föräldrar inte kan komma och titta och det inte är snällt för barnen.

Artikel Aftonbladet.

Jag blir irriterad över att traditioner stoppas och tynar bort för att sedan försvinna.
När jag var liten och gick i skolan så hade vi röstningar för att få fram Lucia, vi tänkte aldrig att nu ska vi rösta på den snyggaste tjejen.
Det blev ju att man röstade på den man kände bäst.

Hur tänker ni på allt det här med Lucia?


4 kommentarer:

  1. Jag tycker också det är tråkigt. Själv så tycker ju jag att Lucia är precis lika viktigt som vanligt. När jag gick i skolan röstade jag på den tjejen som sjöng vackrast inte vem som var vackrast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju en del av våra traditioner.

      Radera
  2. Tycker att det är supertråkigt att lucia läggs ner men jag har personligen bara dåliga minnen ifrån firandet. I den skolan jag gick fick alltid den vackraste blonda tjejen vara lucia, och när det var vår klass tur att välja ut luciakandidaten så valde vi ingen eftersom att jag var den enda blonda men fick inga röster. Alla andra tjejer fick vara tärnor, jag ville vara tomte men det fick jag såklart inte. Så kul har jag aldrig haft på lucia men nu när jag är äldre är det såklart jätteroligt att se på när barn har sina luciatåg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aldrig kul när man blir utsatt för det du råkade ut för, usch.
      Men skönt att du kan njuta av Luciatåg idag =D

      Radera